#doarváidál – Nettbaserte kurs om samehets til arbeidsgivere, skoleledere og frivilligheten #dohketmu – ny sak løftet til Sametinget av Runar Myrnes Balto,
Latterliggjøring, trakassering og hets av samer basert på språklig, kulturell og næringsmessig bakgrunn er fortsatt veldig utbredt i det norske samfunnet. Forskning viser at slike forhold er en stor del samens hverdagserfaringer i Norge i dag. Tall fra den ferske Miha-undersøkelsen om unge samers psykiske helse viser at de fleste samiske ungdommer har opplevd negative fordommer mot samer, og at 3 av 4 har opplevd diskriminering. Det er snakk om et folkehelseproblem for det samiske folket, som i aller høyeste grad angår Norge og det norske folket.
Mye av samehetsen skjer i hverdagen. På arbeidsplassen, i skolen og på fritidsaktiviteter. I timen eller friminuttet. På teamsmøtet og i kantina. Alle samer kjenner til dette. Forskning har påvist at det faktisk er en del av samisk barneoppdragelse å herde barna til å tåle det foreldrene vet barna vil møte, i barndommen, i ungdommen og senere i voksenlivet. Dette kan ikke fortsette.
I Tromsø har vi tatt initiativet til et lokalt engasjement. I det samiske miljøet gikk vi sammen med kommunens politiske ledelse, Tromsø Idrettslag (TIL) og tok initiativet til oppropet #doarváidál, der aktører og befolkningen i Tromsø ble invitert med for å sette ned foten for samehetsen. Responsen var overveldende god både blant aktører i Tromsø og blant enkeltmennesker på sosiale medier. Dette viser at det er vilje til å ta tak, og at vi har mange med oss.
Dette kan og bør bygges videre på, og en rolle Sametinget kan fylle er å bidra til kunnskap og verktøy til de som er ledere på arenaer der samehets kan forekomme, i arbeidsplasser, skolen eller frivilligheten. Sametingsrådet oppfordres til å ta et initiativ til nettbaserte kurs om samehets, sammen med relevante og formålstjenlige samarbeidspartnere. Dette kan eksempelvis være ombudene, fagorganisasjonene, idretten, KS og NHO. Prosjektet kan for eksempel hete #dohketmu.
Slike kurs må ha som formål å bevisstgjøre arbeidsgivere, skoleledere og ledere innenfor frivilligheten på problemet med samehets og hva som kan gjøres når dette opptrer. Utformingen må være slik at også den enkelte same får kunnskap og trygghet om de nødvendige redskapene til å ta slike forhold opp i klassen, på arbeidsplassen, eller hvor det enn oppstår i hverdagen. Tiden er inne for at lokale ledere over alt tar et skikkelig ansvar når samehetsen forekommer.